torsdag 15. april 2010

min holdning til underholdning

Min holdning til underholdning.

Hva er underholdning? Er det noe morsomt? Hva med en trist film, da. Er det underholdnig? Du ler jo ikke, men du blir alikevel underholdt, blir du ikke? Hva om noen faller å slår seg. Synes du det er morsomt? Blir du da underholdt? Det er vanskerlig å sette fingeren på hva underholdning er. Hva det er å være morsom, og hva som er morsomt, ettersom man har så forskjellig humor og ler av forskjellige ting.

Humor er kanskje forskjellig fra land til land og fra kjønn til kjønn, men det er vel noe som vi alle ler av? Jeg ler vedig ofte av at noen faller eller går på en vegg. Selv om de kanskje får utrolig vondt så er jeg nesten helt nødt til å le av det. Enn så mye jeg prøver å ungå det. Det er ikke det at jeg mener noe vondt mot den personen, tvert i mot, men det ser bare utrolig komisk ut. Man kan vel på en måte si at jeg blir underholdt.

Er du kanskje som meg? Som ler av såkalt ''fail'' humor? Som for eksempel hvis noen tilfeldigvis trokker på en brennmanet når de går barbent eller faller mange meter ned fra et tre. Det er det veldig mange som gjør, men det betyr ikke at vi er noe spesielt ondsinnet av den grunn. Kannskje vi egentlig blir utrolig redde og viser frykt ved latter? Hvem vet?

Noe annet som mange ler av er ''koffert'' humor. Det vil si humor som har med sex og kjønsorganer og mye som egentlig var helt tabu før, men som nå er mer daglidags. Hvis noen for eksempel sier: «Jeg har banan!» mener man gjerne at man faktisk har en banan, men veldig mange, spesielt unge og SPESIELT gutter, tenker mer ''koffert'' som det heter. De vrenger om ordene å får dem til å høres perverse ut. Du kan vel selv tenke det hva «Jeg har banan!» liksom skal bety. Da bryter vi ut i latter uten egentig å tenke over hva som egetlig bli sakt. Men er det underholdning?

Hvis en eller annen tulling står på en sene å babler om kongehuset og gudene vet hva, så synes jeg ofte det ikke er morsomt. Selv om de prøver å være kjempemorsomme så klarer jeg ikke å le. Noen ganger så klarer jeg så klart det. Hvis jeg er i det rette humøret, men det er jeg mest sansynlig ikke. «Det er god underholning, det.» sier de, men jeg blir da ikke underholdt. Eller blir jeg? Det er jo humor på sin måte, bare ikke på min. Jeg kan ikke si jeg vet nøyaktig hva min type humor er.

Jeg ler ganske mye av såkalt ''tørr'' humor. Dorlige vitser som man egentlig bare synes er teite. «Ntå... Den var teit.. HAHAHA!!!» Det blir ofte sånn. Som denne vitsen her:

-Har toget kommet eller gått?
-Det har kommet.
-Det er godt!

Det er en typisk ''tørr'' vits som man bare må le av. Jeg må i hvert fall. Men det er min type humor. Disse ''dorlige'' vitsene som er så teite at man begynner å smile og etter hvert er nødt til å le. Du smilte kanskje litt av den vitsen du også? Det forundrer meg ikke.

Underholdning er vel egentlig noe man ikke helt kan definere. Eller noen kan sikkert det, men jeg vet ikke helt om jeg kan, men jeg skal gjøre mitt beste. Hvis noen hadde kommet bort til meg å spurt meg hva underholdning er, hadde jeg nok svart at det er all form for hendelser som skjer rundt oss som vi legger merke til. Som hvis en fugl flyr forbi. Det er ikke noe form for et skuespill og du ler ikke spesielt av det, men du legger kanskje merke til det. Det stjeler oppmerksomheten din. Det bruker tiden din og du blir underholdt på en måte. Du har kanskje helt andre meninger enn meg, men så er jo dette også min stil og jeg bestemmer hva som skal stå skrevet. Har du andre meninger kan du skrive din egen.

Hvis vi ser på ordet. UNDERHOLDNING. Så ser du jo at det er satt sammen av to ord. Under og holdning. Under vet jo alle hva er. Det er det motsatte av over. Holding er jo en sinnsinnstilling. Hvordan du reagerer med kroppen og tankene på forskjellige ting. Kort sagt, hvordan du oppfører deg. Kanskje underholdning er alt som får deg til å endre holdning? Ikke vet jeg. Du endrer kanskje holdning under et skuespill. Da blir du underholdt. Kanskje? Men så har ikke jeg tatt noen eksamen i underholdningogi eller har noen form for utdannelse innenfor humorisme, annet enn at jeg er en jente med ''koffert'' humor som ler av ''fail'' humor og ''tørre'' vitser.

Hvis du selv setter deg ned å tenker på hva du ler av og hva underholdning er for deg, kan det godt henne du er akkurat som meg, eller kanskje helt anderledes. Kanskje du ikke ler av ''fail'' i det heletatt? Kanskje du bare får vondt i magen og bare synes synd på personen som slår seg? Eller kanskje du synes ''koffert'' humor bare er barnselig? At «Åh, det er så guttehumor!», men jenter er like ille som gutter på dette område, men gutter viser det kanskje litt mer? Er ltt mer høylitte og frampå? Jeg vet ikke. Hva med ''tørre'' vitser da? Ler du av det?

To tomater gikk over en vei. først gikk den ene og ble akkurat ikke påskjørt. Da sa den andre tomaten:
-Ntå!! Nå ødela du hele vitsen!!

Smilte du nå? Eller kanskje du har hørt den før? Det er ikke så rart for den er ikke helt ny kan man si.

Hvis man har hørt en vits før er det ikke så lett å le av den igjen. En vits skal være
overanskende og helt absurd. Rett og slett meningsløs.

Ale barna het Hansu. Utenom Petter han het Kåre.

Vitser bruker ofte diskriminering av religion eller rase. Som for eksempel, svenskene er jo veldig dumme har vi hørt? Og det samme med blondiner? Annet vitser bruker er ting vi skjenner godt fra før. Som skjente ordtak og liknende:

«En latter forlenger livet!» sa mannen og lo seg i hjel.

Det er en typisk ordtak-vits. Noe annet som er typisk for vitser er at de henger ut overklassen. De som er litt høye på pæra og slike ting. Det er også veldig mange grove vitser som gjør at vi kommer tilbake til ''koffert'' humor. Alt dette er underholdning i mine øyne.

Hvorfor heter det ''koffert''? Jeg mener... Jeg og noen av jentene satt og snakka om det her om dagen. Vi fant ut at det er noe som er litt halvveis tabu. At man egentlig ikke vil si det rett ut så man pakker det inn og legger liksom lokk på det. Sier der i overført betydning. Som en koffert. Det er jo egentlig ganske logisk hvis man tenker over det. Synes du ikke?

Har du tengt over at det som er underhldning for deg, kanskje er tortur for andre? Som denne ''fail'' humoren. Hvis en person trokker feil og faller og slår seg i trappa, selv om det kanskje ikke gjorde så vondt, så er det kanskje ikke så koselig for den personen hvis alle begynner å le? Tenk om akkuratt denne personen er veldig usikker på seg selv. At han eller henne tror at de som ler, ler for å være slemme. Forde de synes han eller hun er teit eller noe annet. Da er det ikke så så veldig morsomt. Tenk på det hvis det er en person som faller. Du må tenke over hvem det er før du ler.

Hva er underholdning? Det er forskjellig fra person til person. Noen mener mine meninger og andre har sine helt egene. Jeg mener underholdning er alt som tar opp tiden vår og stjeler oppmerksomheten vår. Akkurart som nå. Nå sitter du og leser stilen min, som jeg har brukt lang tid på å rette og skrive, men som egentlig bare føyk ut av munnen min, eller i dette tilfellet, fingrene på tastaturet. Du sitter og leser denne stilen og bruker lang tid på å rette den. Selv om du kanskje ikke synes det er spesielt morsomt eller spennende på noen måte, så brukte den noe av tiden din. Blir du kanskje underholdt da?

6 kommentarer:

  1. var dette en oppgave på tentamen?

    SvarSlett
  2. Hehe *ler godt av vitsene*
    Flere gode vitser finner du her.

    SvarSlett
  3. ja, det var en oppgave på bokmåltentamen vi hadde nå i vår.
    jeg ville vel ikke si at vitsene var så morsomme, men jo tusen takk x)

    SvarSlett
  4. veldig bra stil :) hva fikk du på den ??

    SvarSlett
  5. jeg husker ikke helt egentlig :S desverre...

    SvarSlett
  6. En del skrivefeil

    SvarSlett